onsdag 29 maj 2013

Så drabbar nedskärningen mina elever. Videoklipp från en ambitiös lärare.



Så drabbar nedskärningen mina elever. En intressant video på Youtube:

När jag såg denna video tänkte jag direkt att detta inte är någon nyhet. Alla skolor gör så här och har gjort länge.
Det kan se olika ut på en och samma skola då de olika programmen själva kan välja hur många undervisningstimmar respektive kurs ska innehålla. Det kan t ex vara så att på ett program undervisar man bara 32 timmar i en 50-poängskurs medan man på ett annat program undervisar 50.

Nackdelen när man gör så här, framför allt på kurser om 50 poäng, är att det blir mycket sårbart. Lägger man sedan denna 50-poängskurs under endast en termin riskerar eleverna i allra högsta grad att misslyckas med att nå sina mål om läraren t ex blir sjuk eller om, vilket ofta kan hända, att man lägger andra skolaktiviteter på de dagar undervisningen skulle ha skett.

Detta innebär dock inte att undervisningen på skolan totalt blir mindre, utan den tiden man tar från en kurs lägger man på en annan kurs. Skolan är skyldig att ge eleverna en viss undervisningstid. Detta betyder att om man anser att eleverna behöver mer tid för att lära sig t ex matematik, ja, då kan man lägga 120 timmar på matte istället för de 100 timmar som är kursen poäng och minska respektive timmar på en annan kurs t ex religion. Detta innebär att eleverna bara får 30 timmar religion men 120 timmar matte.

Bra eller dåligt? Som religionslärare måste jag anse att det är dåligt men vore jag mattelärare skulle jag förmodligen tycka att det är bra. Här är det svårt att inte vara subjektiv.

Men det är också viktigt att sätta saker i sitt rätta sammanhang.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar