"En enda miss Skolan och verkligheten". Intervjun kommer snart på Youtube men här kommer den som text så länge:
En enda miss Skolan och verkligheten
författarintervju med Eva-Karin Berglund
Berätta om din bok!
Med
stor iver tar sig Rebecka an sitt arbete som nyutexaminerad gymnasielärare.
Hennes drömmars mål har gått i uppfyllelse men det är många saker som inte blir
som hon har tänkt. Rebecka har en olöst konflikt med sina föräldrar och hon får
ofta ta hand om sonen på egen hand då hennes man är lastbilschaufför och borta
långa tider i sträck. Kampen för att få tiden att räcka till är ständigt
närvarande. Stressen genomsyrar hela hennes tillvaro. Trots att hon älskar
yrket hon valt funderar hon ibland på om det är detta hon verkligen vill med
sitt liv. Jobbet innebär en massa problem och konflikter som hon inte varit
förberedd på. Rasistiska ungdomar orsakar problem både i skolan och i staden i
allmänhet, och för Rebecka i synnerhet. Men deras hotfulla attityd är bara en
spott i havet mot vad som komma skall och enligt Rebeckas moster beror allt på En enda miss.
Hur kom boken till? Var det en färdig idé
eller växte den fram under skrivprocessen?
Ursprunget
till romanen är i grunden en novell jag skrivit för mina elever i syfte att
visa hur en novell bör vara uppbyggd. Under tiden jag skrev novellen växte dock
en tanke fram om att den kunde ligga som underlag till en roman om skolans
värld. Jag hade aldrig någon klar tanke utan intrigen och romanen växte fram
undan för undan. Syftet med romanen hade i grunden varit att bland annat belysa lärarnas arbetssituation och
arbetsbörda men i huvudsak blev En enda miss Skolan och verkligheten en spänningsroman där vi får följa läraren Rebecka
i hennes liv såväl i skolan som privat. Rebecka har nått sitt mål och ger sig
med stor entusiasm in i sin roll som lärare men ingenting blir egentligen som
hon har tänkt. Det finns vare sig tid eller arbetsro för att till fullo kunna
koncentrera sig på arbetet. Hon känner sig också ganska ensam i sin roll som
lärare och förstår att hon måste lösa det mesta på egen hand. På skolan där hon
arbetar finns det ett hotfullt gäng elever med rasistiska åsikter, dessa agerar
hotfull mot Rebecka men även mot andra lärare. Hennes liv för övrigt innehåller
flera konflikter och hon har fortfarande inte rett upp vad det kom sig att
hennes syster dog av en överdos i unga år. Allt leder fram till det mest hemska scenario en
mor kan tänka sig och ingenting är egentligen så som Rebecka har trott.
Vad får dig att vilja skriva? Vad inspirerar dig?
Mina läsare får mig att vilja skriva
vidare. Jag har tidigare givit ut två romaner och jag har mottagit så mycket
positivt beröm för dessa att jag fått blodad tand. Ett annat skäl till att jag
vill skriva är också att jag gärna vill belysa olika saker och situationer i form
av romanens dräkt. Det kan handla om samhälleliga problem eller att belysa
historiska skeenden i ny dager. I romanen En
enda miss Skolan och verkligheten är det skolans värld som speglas och
Rebeckas arbetssituation såväl som hennes privata liv. Men även ungdomars
konflikter, rasism, problem och förälskelser får en stor roll i denna roman.
Hur reagerade din omgivning på ditt författarskap?
I huvudsak har jag bara fått positiv
respons. Mina söner säger att de är stolta och min syster säger att hon är
imponerad men inte förvånad. ”Du har ju skrivit och berättat sagor sedan du var
liten”, är hennes kommentar. Vår lokaltidning har publicerat både reportage och
recensioner om mig och mina romaner så jag känner att jag har ett bra stöd där.
På min egen webbsida strömmar det in positiv respons i form av kommentarer och
recensioner. Mina läsare är min stora inspirationskälla. De skriver att mina
böcker är otroligt spännande och att de inte går att lägga ifrån sig och bättre
beröm kan man väl inte få. Jag fick en kommentar som jag som lärare mycket
glatt tog emot. Det var från en medelsålders man med dyslexi. Han hade inte
läst en bok i hela sitt liv men hade lyckats ta sig igenom alla mina 536 sidor.
Han var mycket nöjd med sig själv och till mig skrev han att jag hade givit
honom läslust på gamla dar.
Hittills har jag inte fått någon negativ
kritik från mina läsare, även om recensenter i media har uttryckt att jag borde
korta ner vissa delar i romanerna. Att de i vissa stycken kan få en touch av
föreläsning. Men detta tar jag med en nypa salt då jag gärna vill förena nytta
med nöje. Ingen som läser skönlitteratur mår dåligt av att få lite nya
kunskaper på samma gång. För övrigt har recensenterna berömt mig för min berättarglädje
samt min förmåga att skapa spänning och oväntade händelser. De har också kallat
mig kunnig i religion och historia.
Än så länge har mina kollegor inte läst En enda miss Skolan och verkligheten. Jag
är mycket spänd på deras reaktioner.
De flesta frågar även hur jag hinner med
allt. Jag arbetar heltid som lärare på gymnasienivå och har även i dagarna
startat mitt eget förlag. Jag brukar svara att jag i stort sett aldrig ser på
tv, vilket är sant. Det kan bli någon film då och då eller så ser jag på
History Chanel. Axcess-tv eller andra vetenskapliga och historiska kanaler.
Skriver du på något nytt nu?
Jag håller på för fullt med tredje
delen i min trilogi Sanningens väg.
Den speglar Sverige och delar av Europa under 300-talets slut. Denna roman
kräver mycket research och en stor del av min tid går helt enkelt åt till
forskning. De två tidigare delarna har även de djupdykningar i historien genom
parallella handlingar i romanerna. Huvudstoryn utspelar sig i en familj under 1970
och 80-talen, men de forskar kring en liten by i Småland och kommer därmed ner
i de historiska lagren allt från 1800-tal ner till 300-tal. Läs gärna mer på www.ebesbooks.se
Har du tips eller råd till andra som vill skriva en
bok?
Träna upp fantasin! Försök att se
det du vill förmedla som en film i ditt eget huvud. Om inte du kan skapa bilder
kring det du skriver så kan heller inte läsaren det.
Många frågar också vad man ska skriva om.
Kanske är detta det svåraste för många. När det gäller mig själv har jag fler
uppslag än vad jag hinner med att skriva, vilket kanske märks då jag redan är
inne på bok fyra under loppet av två år. Jag brukar dock säga att alla har vi
något att berätta och ett tips är att göra så som jag gjorde med En enda miss Skolan och verkligheten.
Jag började med en novell och lät den sedan växa både bakåt och framåt i tiden.
Personligen har jag ett mycket bra minne och minns tydligt episoder och
händelser jag själv varit med om. Jag minns också roliga eller underfundiga
repliker som jag hör. Har man inte utrustats med detta minne är det ett måste
att skriva ner saker som man tror sig kunna ha nytta av i sitt skrivande.
Självklart anpassar man då dessa repliker, episoder m.m. utifrån den storyn man
skriver.
Varför ska man läsa din bok?
Min roman ska man läsa om man vill
ha en stunds spänning för det är en spänningsroman. Man kan med fördel även
läsa den för att man är nyfiken på människor, samhällsfrågor, skolans, lärare
och ungdomars värld. Personligen tror jag att väldigt många kan känna igen sig
i min bok, lärare, elever, ungdomar, föräldrar, ja, alla som över huvud taget
har eller har haft något med skolan och/eller barn och ungdomar att göra… och
det har väl i stort sett alla.
Vad gör du när du inte skriver?
Att arbeta som lärare i kombination med att skriva och
numer driva eget förlag tar egentligen mer tid än jag har. Det handlar hela
tiden om att prioritera. Jag umgås med min familj och jag ser gärna på
vetenskapliga/historiska program på tv eller på en bra film. Självklart tycker
jag om att läsa men i dagsläget blir det mest litteratur som berör min egen
forskning. Jag kan inte sitta sysslolös ens framför tv:n utan då stickar jag.
Jag tycker också om att måla tavlor men det finns det ingen tid över till just
nu. Kanske tar jag upp den tråden då jag blir pensionär. Jag tycker också om
att vistas i skog och mark, att plocka svamp är en kär syssla som också ger mig
tid till rekreation och vila.
Vilka vill du helst ska läsa din bok?
ALLA, då jag tror att alla kan läsa
den med stor behållning. Som jag skrev ovan tror jag att de flesta kan känna
igen sig, kanske särkilt lärare och elever. Det är en vuxenbok men även
ungdomar kan med fördel läsa den. Jag önskar också att skolpolitiker läser den
då de kan få en lite mer tydlig bild av vad läraryrket egentligen innebär.
Kanske skickar jag ett ex till Jan Björklund.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar