söndag 14 juli 2013

Jan Björklunds svar på lärarnas arbetsbörda

För en tid sedan skickade jag en förfrågan till Jan Björklund om hur han tänker kring den ökade administrativa börda som hela tiden läggs på lärere, samt hur han såg problemet med allt fler elever i klasserna och om Jan Björklund ville ha lärare som gör skillnad i skolans värd. Med detta menar jag då, lärare som har en så pass rimlig arbetsbörda att de "orkar" göra skillnad genom att kunna se till vars och ens förutsättningar och behov. Orsaken till mitt mail var den frustration jag själv kände efter att under detta läsår ha undervisat 224 elever på gymnasienivå i svenska, historia och religion. Det är svårt att klara av att utgå från vars och en förutsättningar och behov då man undervisar och ska bedöma och betygsätta så många elever under ett läsår. Vad tycker ni läsare?

Svaret kom givetvis inte från Jan Björklund i egen hög person, det kom från en i hans stab. Detta svar följer nedan.



Hej Eva-Karin!

Vi på utbildningsdepartementet har tagit del av ditt mail med bifogade utvärderingar. Jan Björklund har bett mig, som medarbetare i den politiska staben, att framföra ett stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och synpunkter.

För regeringen har det varit viktigt att ge lärare bättre förutsättningar att klara av sin huvuduppgift vilket är att förmedla kunskap och leda undervisningen. Att läraren verkligen har tid till att förbereda, följa upp och utveckla undervisningen är avgörande för att utbildningen ska hålla en hög kvalitet. Om lärarna har en för stor administrativ arbetsbörda går detta ut över såväl lärarnas arbetssituation, som elevernas rätt att få en kvalitativ utbildning. Under lång tid har det trots detta pågått en utveckling mot att allt mer administrativt arbete läggs på lärarna, vilket minskar den tid de kan lägga på undervisningen och förberedelse av denna. Detta är något som många lärare har upplevt som ett stort problem, eftersom det har lagt hinder i vägen för deras möjligheter att bedriva en kvalitativ undervisning.

Med anledning av detta tillsatte regeringen förra året en utredning med uppdraget att se över lärarnas administrativa börda, och komma med förslag på hur denna ska kunna minska. Tidigare i år presenterades som ett resultat av detta ett antal reformer, som består i att kraven på individuell utvecklingsplan (IUP)  avskaffas i årskurs 6-9 och reduceras från en gång per termin till en gång per läsår i årskurs 1-5. Nyligen beslutades också att kravet på åtgärdsprogram vid särskilt stöd ska tas bort.

Jag önskar dig en lugn och trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Sigrid Rydell Johnson
Brevsvarare
Departementsledningen
Utbildningsdepartementet
Regeringskansliet
103 33 Stockholm

Vad tycker du? Kommentera gärna nedan!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar